Azot w oponach
Euromaster proponuje wszystkim swoim klientom pompowanie opon azotem.
Dlaczego?
- opona traci około 300 g powietrza w ciągu 6 miesięcy
- 25% opon do samochodów ciężarowych jest stale niedopompowanych (utrata ciśnienia między 0,5 a 1 bar / oponę)
- 10% opon do samochodów ciężarowych jest poważnie niedopompowanych (utrata ciśnienia powyżej 1 bar / oponę)
Źródło: dane statystyczne z audytu wewnętrznego EUROMASTER
Skutki niedopompowania:
- nadmierne zużycie paliwa, które może sięgać 2 litrów na 100 km, czyli zużycie większe o 5% na 100 km
- mniejszy przebieg opon
- bezpieczeństwo na drodze, które nie jest optymalne (ryzyko rozerwania opony i problemy z przyczepnością)
- według statystyk policyjnych, przyczyną 40% wypadków drogowych są problemy z ciśnieniem w oponach, a 10% śmiertelnych wypadków jest związanych z niedopompowanymi oponami
Azot?
azot jest gazem bezbarwnym, bezwonnym, bez smaku, mało aktywnym chemicznie, który stanowi cztery piąte powietrza (symbol chemiczny „N”) jest głównym składnikiem atmosfery (4/5) i głównym elementem żywych tkanek zwierzęcych i roślinnych (proteiny)
Cechy charakterystyczne:
gaz bezwładny, wolny od pyłów, tłuszczów i wilgoci. Ponieważ jego cząsteczki są większe niż cząsteczki tlenu, trzykrotnie wolniej przenika przez gumę
JAK TO DZIAŁA?
Technicy Euromaster mogą wykonać usługę na placu lub w serwisie
- Etap 1: technik Euromaster umieszcza pojazd na podnośniku, w celu zapewnienia jej stabilności
- Etap 2: spuszcza powietrze ze wszystkich opon
- Etap 3: napełnia opony azotem za pomocą generatora azotu
IDENTYFIKACJA:
Bezpieczeństwo przede wszystkim!
- spuszczanie azotu z opon musi odbywać się w PRZEWIEWNEJ PRZESTRZENI
- przy spuszczaniu azotu z kilku opon zaleca się wykonywanie tej operacji na zewnątrz
- azot bardzo szybko rozprasza się w powietrzu, niemniej zaleca się pompowanie z wkładką zaworową, aby uniknąć wdychania nadmiernej ilości azotu
KORZYŚCI Z POMPOWANIA AZOTEM:
Oszczędności w budżecie:
- opony z prawidłowym ciśnieniem napompowane azotem pozwalają na zmniejszenie oporu toczenia, zatem na oszczędność paliwa aż do 10% rocznie* (* jeśli cały komplet opon napompowany jest azotem, a ciśnienie jest sprawdzane 3 – 4 razy w roku).
- obniżenie rachunków za naprawy, dzięki zmniejszeniu liczby napraw związanych z rozerwaniem opony
- optymalizacja przebiegów opon
- przedłużenie żywotności opon. Zużycie bieżnika jest bardziej równomierne, co jest bardzo istotne w procesie pogłębiani
Skrócenie czasu unieruchomienia pojazdu:
- zmniejszenie częstotliwości kontroli ciśnienia
zalecenie: 4 razy w roku dla opon pompowanych azotem, zamiast 12 razy dla opon pompowanych powietrze
Bezpieczeństwo:
- zmniejszenie ryzyka rozerwania opony związanego z przegrzaniem opony w przypadku niedostatecznego ciśnienia
- lepsze zachowanie się pojazdu na drodze związane z prawidłowym ciśnieniem, a więc lepszy komfort jazdy
- lepsza przyczepność opon do nawierzchni, związana z mniejszymi wahaniami temperatury i ciśnienia spowodowanymi głównie wilgocią zawartą w sprężonym powietrzu
Środowisko:
- zmniejszenie zużycia energii, zatem zmniejszenie wydzielania toksycznego
- przedłużenie żywotności opon, a więc zmniejszenie ilości odpadów